- Jak docílit souladu s pěstouny?
- Jak se máme s pěstouny a dítětem vzájemně oslovovat?
- Kdo při společných setkáních rozhoduje za dítě?
- Budeme moci být s dítětem i bez přítomnosti pěstounů?
- Má u nás dítě přespat přes noc před definitivním předáním péče?
- Jak začít s dítětem dobře navazovat vztah?
7. Jak začít dobře navazovat vztah?
Je třeba umět počkat, až dítě bude připraveno komunikovat s Vámi, „až si samo přijde“. Můžete si např. v herně sednout na koberec kousek od dítěte, vzít si nějakou zajímavou hračku a nejdříve navázat oční kontakt s dítětem veselým pokukováním. Měli byste tedy vědět, jak dítě zaujmout, co mu je příjemné, na co si dát pozor. Budete-li mít před prvním setkáním s dítětem tuto představu, může se už při prvním setkání podařit, že dítě si bude radostně hrát a komunikovat s vámi.
Pro přenesení celého vztahu je potřeba pak poznat dítě daleko víc. Nechte si dostatečný čas pro načtení způsobu péče, pochopení potřeb dítěte, vypozorování a vyprávění, na co je dítě zvyklé, co ho těší, uklidňuje, rozveseluje, zabaví. Teprve pak začněte péči přebírat.
Není vhodné dítě předávat přímo z náruče do náruče. Obě rodiny dodržují pravidlo, aby dítě vždy nejdřív položili či postavili (dle věku). Ten, kdo pak dítě bere do ruky, ho "zachraňuje" z odložení, dítě tedy nemusí poměřovat, čí náruč je lepší.
Činnost, kterou s dítětem začnete, byste také měli vy dokončit. Není vhodné, pokud se pustíte s dítětem do činnosti, kterou pak nezvládnete a musíte ji nechat dokončit pěstouny.
Např. Pokud budete dítě krmit, musíte předem odhadnout, jestli už zvyklosti dítěte znáte tak, abyste to zvládli bez pěstounů. Je vhodnější, když je pěstoun v jiné místnosti, aby dítě mělo na navazování vztahu s vámi klid.
Všechno nepříjemné dělají pěstouni, příjemné přebírající rodina.
Snažte se s pěstouny přijít na to, jak zajistit, aby dítě mělo po předání kontinuitu všech smyslových vjemů (zrakových, hmatových, čichových, chuťových a sluchových).
Snažte se zachovat dítěti v prvních dnech po předání vše, na co bylo dítě zvyklé.
Zrak: hračky, oblečení, přikrytí (peřinka, deka), postýlka, strop, stěny, osvětlení, zrakové podněty
Čich: pokožka (krém, vůně, parfém pěstounů), přikrývky (prášek na praní), oblečení, strava, kosmetika, vaření-pečení, stáří domu
Sluch: hlasy, zvukové hračky, zvuky domácnosti, zvuky zvenku, říkadla, ukolébavky
Chuť: lahvičky, dudlík, mléko, voda, strava, teplota jídla, způsob podávání
Hmat: způsob držení dítěte, druh použitých látek a materiálů, hlazení, pusinky, hry, hračky
Teplota: oblečení doma a venku, přikrytí, teplota bytu či domu
Rituály: zvedání, nošení, krmení, uklidnění, uspávání, koupání (vanička, sprcha, teplota vody, držení při koupání, sušení), oblékání, přebalování, komunikace, hry (říkadla, pohybové hry)
Přeprava: kočárek, sedačka, nosítko, šátek,
FÁZE PŘEDÁVACÍHO PROCESU |